Masz pytania? Zadzwoń: 571 394 901
Kredyt Wrocław

Tramwaj na Swojczyce - opis projektu i najnowsze informacje

Dodano: 14.06.2022    |    Zaktualizowano: 06.12.2022

Tramwaj na Swojczyce - opis projektu i najnowsze informacje	Tramwaj na Swojczyce - opis projektu i najnowsze informacje

Z tego artykułu dowiesz się:

    Główny cel projektu: nowa linia tramwajowa ma zostać wydłużona z Sępolna aż do nowej pętli, która ma powstać na Swojczycach. Trasy tramwajowe zostaną znacznie wydłużone. Wrocławskie Inwestycje przeznaczą na projekt 2 mln zł, a MPWiK 413,2 tys. zł brutto. Jest to trudny i skomplikowany projekt, który przewiduje również przebudowę drogi krajowej i rozwój struktury komunikacyjnej.

    Timeline inwestycji:

    • Marzec 2019 – prezentacja koncepcji trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce.
    • I kwartał 2021 – przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji ZRID.
    • II kwartał 2021 – ogłoszenie zwycięzcy przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej.
    • IV kwartał 2022 – uzyskanie decyzji ZRID i zakończenie prac nad projektem.
    • IV kwartał 2022 – przetarg na prace budowlane.
    • IV kwartał 2024 – zakończenie prac budowlanych.

    Opis inwestycji

    • Przetarg na projekt trasy tramwajowej na Swojczyce został przygotowany i ogłoszony przez Wrocławskie Inwestycje.
    • Trasa linii tramwajowej będzie przebiegać przez nowe mosty Chrobrego.
    • Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie przygotowanie projektu torowiska tramwajowego o długości 1,7 km. Nowe torowisko będzie jednocześnie wydzieloną jezdnią autobusową, czyli tzw. buspasem.
    • Pętla na Swojczycach powstanie tuż przy ulicach Bazaltowej i Chałupniczej. Obok pętli powstanie parking parkuj i jedź, tzw. Park&Ride na 181 aut.
    • Projekt przewiduje ogrom prac. Będzie to przebudowa pętli autobusowej i tramwajowej na Sępolnie, prawie 2,1 km drogi wojewódzkiej 455, sieci podziemnych i fragmentu odcinka ulicy Marco Polo, która połączy osiedle nad Odrą z ulicą Swojczycką na wysokości ul. Mydlanej.
    • Do tego dochodzi budowa ścieżek rowerowych, nowych przejść dla pieszych i chodników.
    • Zgodnie z projektem nowa linia będzie przebiegać od ulicy Mickiewicza, przez nowe mosty Bolesława Chrobrego, które będą budowane od razu z torowiskiem, aż do ulicy Swojczyckiej.
    • Koncepcja budowy nowej linii przewiduje zachowanie większości drzew, które rosną w okolicy. Dlatego tuż za skrzyżowaniem Swojczyckiej z Mydlaną torowisko ma przechodzić z północnej strony drogi na południową. Druga zaleta tego rozwiązania to lepszy dostęp pasażerów do przystanku.
    • Koncepcja zakłada również przebudowę pętli na Sępolnie. Lokalizacja przystanku na pętli ma umożliwić obsługę pasażerów, którzy korzystają z pętli na Sępolnie, ale również z autobusów i tramwajów kursujących na Swojczyce.
    • Kolejne trzy przystanki będą zlokalizowane przed skrzyżowaniem z ul. Mydlaną, przy stacji paliw Orlen i przed skrzyżowaniem z ul. Magellana.
    • Obecnie jest kilka wersji rozwiązań na obsługę pasażerów na nowej pętli Swojczyce. Zaplanowano także budowę parkingu park and ride.
    • Powstaje również nowa linia kolejowa, która będzie ważną częścią komunikacji aglomeracyjnej. Pasażerowie, którzy będą wysiadać z pociągu na stacji Wrocław Swojczyce, mają możliwość dojść szybko do przystanku przy ulicy Magellana, który znajduje się w odległości 300 m od stacji.
    • Jednym z celów projektu będzie również modernizacja układu drogowego. Zgodnie z koncepcją zostanie zmieniona geometria skrzyżowania ul. Mickiewicza i ul. Monte Cassino. Wjazd w ulicę Marco Polo zastąpi nowy łącznik, który będzie przedłużeniem ulicy Mydlanej.
    • Skrzyżowanie Swojczyckiej z Mydlaną zostanie wyposażone w nową sygnalizację świetlną. Nowa sygnalizacja ma umożliwić przejazd tramwajów na południową stronę ulicy. Druga sygnalizacja świetlna będzie obsługiwać skrzyżowanie Swojczyckiej z Magellana.

    Przetarg – budowa trasy tramwajowej na Swojczyce

    W przetargu na przygotowanie projektu trasy tramwajowej wzięło udział osiem firm projektowych. Połowa z nich zmieściła się w budżecie Wrocławskich Inwestycji i MPWiK. Ostatecznie przetarg wygrała spółka BIPROGEO-PROJEKT SP. Z O.O. z Wrocławia, jaka zaproponowała kwotę 1 723 723,23 zł brutto, z czego 68 191,20 zł to zakres MPWiK. Była to najtańsza oferta złożona w przetargu. Przetarg rozstrzygnięto 28 czerwca 2021 roku, a wybrana firma ma 15 miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej.

    Zapraszamy do śledzenia najnowszych wiadomości z Wrocławia na naszej stronie www.kredytwroclaw.pl.

    Ocena wiadomości: 4,5 (15 ocen) Oceń tą wiadomość: