Mosty Trzebnickie jest to jedna z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat. Mosty są bardzo ważne dla usprawnienia wrocławskiej komunikacji, dlatego czeka je remont i przebudowa. Zgodnie z planami przedstawionymi przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, rozpoczęcie prac budowlano-remontowych rozpocznie się w 2023 r. lub w 2024 r. Głównym celem prac jest poszerzenie przeprawy o dwustronną ścieżkę rowerową.
Mosty Trzebnickie mają ponad sto lat i już na trwałe wpisały się w krajobraz Wrocławia. Most Trzebnicki Południowy wybudowano w latach 1904-05. Ma on prawie 25 metrów długości. Most Trzebnicki Północny o długości 119 m wybudowano w latach 1914-16. Mosty przechodziły kapitalny remont w latach 80. ubiegłego wieku. Obecnie znowu zostanę odrestaurowane.
Mosty Trzebnickie znajdują się pod ochroną konserwatorską. Obydwa mosty przerzucone są przez Starą Odrę i kanał miejski w północnej części Wrocławia, pomiędzy Kleczkowem a Różanką i Karłowicami.
Przetarg na projekt przebudowy mostów Trzebnickich ogłoszono w grudniu 2020 roku. Zwycięzcę przetargu ogłoszono w marcu 2021 r. Do przetargu stanęło sześć firm. Najkorzystniejszą ofertę złożyło przedsiębiorstwo PBW Inżynieria Sp. z o.o. z Wrocławia. Prace projektowe zostały wycenione przez firmę na 846 732,00 zł. Po uprawomocnieniu przetargu już w marcu została podpisana umowa z wykonawcą. Zwycięzca przetargu ma czas do stycznia 2023 roku na realizację kompletnej dokumentacji projektowej.
Zacznijmy od tego, co jest przedmiotem zamówienia i co dokładnie wchodzi w zakres wszystkich robót:
- Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy Mostu Trzebnickiego Północnego i Południowego we Wrocławiu.
- Zgodnie z informacjami przekazanymi przez ZDIUM na samym początku firma, która wygrała przetarg, będzie miała obowiązek opracować koncepcję poszerzenia przeprawy z jednej i drugiej strony. Poszerzenie będzie wynosić ok. 2,5 m z każdej strony. Celem jest przygotowanie dwukierunkowych ścieżek rowerowych. Przyjęte rozwiązania będą dyskutowane wspólnie z przedstawicielami Wód Polskich i MKZ.
- Opracowanie koncepcji i przygotowanie projektu zajmą 13 miesięcy.
- Decyzja o rozbudowie Mostów Trzebnickich zostanie podjęta po analizie wyników badań i opracowanej koncepcji projektowej.
- Na dzisiaj przyjęto, że zakres robót obejmie m.in. naprawę płyty pomostowej, wymianę skorodowanej płyty żelbetowej na wspornikach podchodnikowych oraz naprawy antykorozyjne jak też wymianę oświetlenia i remont kapitalny sieci trakcyjnej z wymianą torowiska tramwajowego.
- Firma zajmująca się projektem będzie musiała również przygotować koncepcję montażu i remontu sieci wodociągowej umieszczonej na mostach.
- Zadanie jest o tyle trudne, że wszystkie prace należy skoordynować z projektem remontu sieci gazowej, która przebiegają wzdłuż mostów i jest opracowywana przez Polską Spółkę Gazową.
- Obecnie koncepcja poszerzenia jest już gotowa. Miejski Konserwator Zabytków wystąpił o przygotowanie studium historyczno – konserwatorskiego. Studium to dodatkowy dokument, który jest konieczny do dokonania przez MKZ oceny koncepcji przebudowy mostów i możliwości poszerzenia obiektu w celu rozpoczęcia budowy drogi rowerowej.
Podstawowy zakres prac - podsumowanie:
- Remont elementów konstrukcji,
- Wzmocnienie podpory,
- remont płyty pomostowej,
- wymianę płyty żelbetowej,
- wymianę izolacji, dylatacji i łożysk,
- zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej,
- wymianę torowiska i trakcji,
- remont jezdni i chodników.