Masz pytania? Zadzwoń: 571 394 901
Kredyt Wrocław

Tramwaj na Jagodno Wrocław - kiedy będzie jeździł?

Dodano: 07.06.2022    |    Zaktualizowano: 08.06.2022

Tramwaj na Jagodno Wrocław - kiedy będzie jeździł? Tramwaj na Jagodno Wrocław - kiedy będzie jeździł?

Z tego artykułu dowiesz się:

    Tramwaj na Jagodno

    Rozwój Jagodna, powstające nowe osiedla w tej okolicy, rozpoczęły dyskusję nad poprawą komunikacji osiedla z innymi częściami miasta. W połowie 2017 r. rozpoczęła się przebudowa ulicy Buforowej. Jest to główna arteria komunikacyjna Jagodna. Projekt przebudowy zachowuje rezerwę pod przebieg wydzielonej trasy komunikacji miejskiej. Celem było wybudowanie linii tramwajowej, która miała połączyć centrum miasta z centrum Jagodna, czyli z pętlą tramwajową w rejonie ul. Kajdasza.

    W tym samym czasie trwają prace i rozmowy między Marszałkiem Województwa wspólnie z PKP PLK, których celem jest przywrócenie połączenia kolejowego Wrocławia ze Świdnicą. Jest to bardzo istotne dla sprawy, ponieważ rewitalizowana linia kolejowa nr 285, przecina przebudowaną ulicę Buforową w poziomie terenu. Niestety w Polsce nie ma przepisów, które pozwalają na skrzyżowanie linii tramwajowej z linią kolejową na jednym poziomie. Jest to główna przeszkoda, która nie pozwala na utworzenie linii tramwajowej na Jagodnie. Negocjacje i rozmowy trwają już trzy lata.

    Projekt budowy linii tramwajowej na Jagodno jest prawie ukończony. Przewiduje się jedynie drobne korekty, które wynikają z uwag podczas opiniowania. Zakończenie projektu nie jest na razie możliwe, ponieważ brakuje decyzji środowiskowej i części uzgodnień.

    Sprawdźmy, jak rozpoczął się projekt powstania linii tramwajowej na Jagodno.
     

    Rok 2016

    Linię tramwajową na Jagodno ujęto we Wrocławski Programie Tramwajowym.

    Styczeń 2018

    Linia tramwajowa na Jagodno została przewidziana w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia. Do PKP PLK wysłano prośbę o przekazanie wytycznych i planów inwestycyjnych, które są kluczowe do rozpoczęcia projektu. Podstawowe pytanie dotyczyło możliwości skrzyżowania w jednym poziomie dwutorowej linii tramwajowej z torem linii kolejowej nr 285.

    PKP PLK w związku z zapytaniem zaproponowała budowę estakady w obszarze terenu kolejowego i wyniesienie linii kolejowej nr 285 na poziom +1. Zdaniem spółki jest to rozwiązanie optymalne w tej sytuacji. PKP podkreśliło, że nie ma możliwości podać warunków do zaprojektowania skrzyżowania linii tramwajowej z kolejową w poziomie. Jednocześnie spółka wskazała, że w Polsce brak przepisów, które regulowałyby funkcjonowanie skrzyżowań kolejowo – tramwajowych. Jedynie wyniesienia linii kolejowej na wiadukt, dawałoby gwarancję zapewnienia okresu trwałości dla projektu zrealizowanego częściowo ze środków unijnych.

    Czerwiec 2018

    Wrocławskie Inwestycje wystąpiły do PKP PLK o wytyczne związane z budową linii kolejowej nr 285. Było to potrzebne do przygotowania harmonogramu prac nad linią tramwajową. PKP przesłała odpowiedź w lipcu.

    Lipiec 2018

    Ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie trasy tramwajowej na Jagodno.

    Wrzesień 2018

    Ministerstwa Infrastruktury wyraziło zgodę na poziome skrzyżowanie linii tramwajowej z kolejową. Swoją argumentację i opinię Ministerstwo przesłało do Urzędu Miasta.

    Październik 2018

    Rozstrzygnięto przetarg na realizację projektu trasy tramwajowej. Przetarg wygrało Biuro Projektów Dróg i Mostów „BBKS-PROJEKT” Sp. z o.o.

    Listopad 2018

    Podpisano umowę na projekt budowlany budowy linii tramwajowej na Jagodno. Termin zakończenia ustalono na styczeń 2020 r. Niestety PKP PLK nie wyraziło zgody na przecięcie linii tramwajowej z kolejową w jednym poziomie. Spółka odmówiła podania wytycznych.

    Styczeń 2019

    Projektant ponownie wystąpił do PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji o podanie dane techniczne dla projektowanego skrzyżowania linii kolejowej nr 285 w jednym poziomie z projektowaną linią tramwajową.

    Kwiecień 2019

    Podpisano aneks do umowy zmieniający terminy pośrednie. Powody to:

    • Konieczność zaprojektowania dodatkowego przystanku przy Świeradowskiej i rozbudowa sygnalizacji na skrzyżowaniu.
    • Pomysł na zaprojektowanie parkingu wielopoziomowego na pętli Jagodno.

    Wrzesień 2019

    Prezydent Jacek Sutryk zaangażował się sprawę i napisał do Prezesa Zarządu PKP PLK, powołując się na opinię Ministerstwa na temat skrzyżowania kolejowo-drogowego. Prezydent wskazał, że takie skrzyżowania już funkcjonują w Polsce i za granicą. Prezydent Wrocławia zagwarantował przygotowanie monitoringu funkcjonalno-technicznego na skrzyżowaniu.

    Listopad 2019

    PKP PLK ponownie wydaje negatywną opinię, argumentując ją brakiem przepisów technicznych i budowlanych dla skrzyżowań drogowo – kolejowych. Dodatkowo według PKP PLK uważa, że nowa linia tramwajowa pogorszyłaby parametry eksploatacyjne linii nr 285 i uniemożliwiłaby jej elektryfikacji. Spółka zasugerowała budowę skrzyżowania wielopoziomowego. Z powodu przedłużającej się procedury, konieczne było podpisanie aneksu i przedłużenie terminu.

    Luty 2020

    PKP PLK podpowiada, że jedynym rozwiązaniem jest wystąpienie do Ministerstwa o zmianę przepisów i współpraca z jednostką badawczą, która opracuje wstępną koncepcję projektu. Dopiero wtedy będzie możliwe opracowanie projektu. Spółka zaproponowała przeniesienie linii 285 na nasyp.

    Kwiecień 2020

    Jacek Sutryk skierował pismo do Ministra Infrastruktury z prośbą o przygotowanie przepisów regulujących warunki techniczne skrzyżowań linii kolejowych z tramwajowymi.

    Maj 2020

    Minister w odpowiedzi wskazał, że istniejące skrzyżowania tego typu w Polsce były budowane na podstawie nieobowiązujących już przepisów z 1964 roku. Zasugerował przygotowanie projektu na podstawie przepisów prawa budowlanego. Minister wskazał rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 20.10.2015 r. jako podstawę prawną dla inwestycji.

    Lipiec 2020

    Rada Osiedla Jagodno przygotowała pismo do Departamentu Infrastruktury i Transportu UM, do którego załączyła uchwałę Rady Osiedla z 20 czerwca 2020 r. z rekomendacją realizacji inwestycji budowy trasy tramwajowej etapami, rozpoczynając od przygotowania jezdni dla autobusów.

    Październik 2020

    Prezydent Jacek Sutryk napisał do PKP PLK z prośbą o wskazanie osoby do kontaktu w sprawie inwestycji. Jednocześnie Urząd Miasta złożył wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Spółka PKP PLK wskazała w odpowiedzi, że zaszły okoliczności, które mają wpływ na rozwiązania techniczne związane z tramwajem. Chodzi o zgłoszenie do programu Kolej Plus projektu rozbudowy linii kolejowej nr 285 o drugi tor. Zgłoszenia dokonał Urząd Marszałkowski.

    Grudzień 2020

    Samorządowcy w piśmie do Dyrektora Biura Strategii PKP podkreślili chęć współpracy w celu rozwiązania problemu komunikacyjnego - ruchu aglomeracyjnego i osiedla Jagodno. Konieczne było podpisanie kolejnego aneksu, ze względu na:

    • Brak zgody PKP na skrzyżowanie linii tramwajowej z kolejową.
    • Uchwały RO o zmianie linii tramwajowej na bus pas. Aneks nr 3 do Umowy.

    Dokonano częściowego rozliczenia projektu i zmieniono termin zakończenia inwestycji na 21 listopada 2021 r. Podpisano również umowę na projekt budowlany trasy komunikacji zbiorowej (buspasa) na Jagodno.

    Styczeń 2021

    Pod koniec stycznia 2021 r. odbyła się video konferencja tzw. Stołu Kolejowego, czyli platformy współpracy PKP i miasta. Zapoczątkowano tym samym cały cykl spotkań, podczas których omawiane będą tematy ważne dla mieszkańców. Spotkanie zdominował temat skrzyżowania linii tramwajowej na Jagodno z linią kolejową 285. Ustalono, że dalsze decyzje zostaną po otrzymaniu:

    • Wiążącej informacji na temat sfinansowana ze środków rządowego Programu Kolej+ modernizacji linii 285.
    • Wyników analiz obciążeń ruchowych dla linii 285 oraz 349 i 750 przygotowanych przez projektantów Studium Wykonalności Modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego.

    Wrzesień 2021

    Podpisano czwarty aneks do umowy. Przyczyną był brak decyzji środowiskowej z powodu sporu kompetencyjnego WŚiR UM oraz RDOŚ. Spór ma zostać rozstrzygnięty przez Sąd Administracyjny.

    Październik 2021

    Tymczasem trwają spotkania konsultacyjne, rozmowy i prace dot. budowy drugiego toru na odcinku linii kolejowej nr 285 Wrocław Gł.-Kobierzyce w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej KOLEJ+.

    Kwiecień 2022

    Projektant ponownie wystąpił o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy bus-pasa. Było to konieczne w związku z decyzją o zmianie zakresu projektu. Zmiana polega na wyprzedzającej budowie trasy komunikacji zbiorowej w rezerwie pod tramwaj.

    Obecnie wszystkie strony oczekują na decyzję środowiskową przez RDOŚ. W lutym 2022 Sąd Administracyjny w związku ze sporem kompetencyjnym, który był wynikiem nieprecyzyjnych zapisów w ustawie, ustalił, że organem, który ma kompetencje do wydania decyzji środowiskowej, jest RDOŚ.

    Ocena wiadomości: 4,5 (156 ocen) Oceń tą wiadomość: